Profil

Det Gule Hus er et lille børnehus, hvor nærvær, fællesskaber og empati er centrale værdier.

Familien

Familien er børnenes primære fællesskab, og det har vi stor respekt for. Institutionen skal støtte op om barnets udvikling i tæt samarbejde med forældrene. Vi bidrager gerne med råd og vejledning til børnelivet. Det er der, hvor relationerne er tættest, at grundlaget for trivslen skabes. Vi følger med vores faglige viden og empati barnet, og det er rigtig vigtigt, at kende til netop den situation, som er skabt omkring barnet for at kunne bidrage til den trygge ramme.

Institutionen

Børnene får tætte relationer i de små læringsgrupper, som hverdagen byder på. Det er i disse fællesskaber, børnene bliver trygge og gradvis udfolder deres institutionsliv med nye venner og nye voksne. Børnene deltager i mange fællesskaber over tid, de store hjælper de små, når de spiser og i garderoben, de leger og blander sig mellem hinanden og kulturelle erfaringer videregives på tværs af grupper.

Vores fokus er på børnefællesskaberne. Disse grupper skaber rammen for den trygge hverdag, og bliver en så stærk faktor, at det er trygt at udforske mange forskellige positioner. Vi sørger for, at børnene med hver deres personlighed bidrager til gruppens styrke. Hvis der er reaktioner, vi ikke forstår, finder vi ud af hvilke intentioner, der startede fortællingen.

En vigtig del af vores aktivitet er forbundet med minibussen. Her kommer børnene ud at opleve natur, legepladser, museer, alt, der kan relateres til vore temaer. Vi har en spejderhytte ved Risø, Fjordhytten, hvor børnene kommer meget i starten af buslivet, når vi vil sikre os, at de lytter til fælles beskeder og følger retning, som er nødvendigt, når grænserne ikke er markeret med hegn eller andre tydelige markeringer. Det stiller krav til børnene at have opmærksomheden vendt mod andet end egen lyst. Det er en stor frihed at kunne færdes på større arealer vel vidende at venner og voksne og jeg selv er forbundne.

Personalet

Personalet er et fællesskab, hvor vi vægter faglighed og mangfoldighed. Vi har unge, gamle, dem midt i mellem. Nogle til store armbevægelser, nogle det modsatte. Vi forsøger at finde kolleger, som vi kan være nysgerrige på, og samtidig er overbeviste om, vil arbejde i samme retning som os.

Vi er helt klar over, at arbejdet ikke er 1. prioritet, hvis der ikke er ro i familien. Derfor finder vi løsninger til det fælles bedste, når der opstår situationer, hvor det er nødvendigt at vælge. Vi siger og mener, at arbejdsmiljø er det, vi giver til hinanden.

Når der er behov for det, rykker vi tæt sammen og får løst de dilemmaer, vi oplever. Der er meget kort afstand mellem ledelse og personale, og den nærhed skaber rammen om sparring og udvikling på både det faglige og det personlige plan. Vi udfordrer hinanden på fagligheden, og minder hinanden om den kærlige hensigt – vi vil bare gerne bidrage til den fælles udvikling.

Hverdagen

Alle voksne kender alle børnene. Det betyder, at vi i fællesskab kan bakke op om børnene, og det gør overgange som fra vuggestue til børnehave nemme. Vi har studerende i huset, og det er deres opgave at ”lege børnene op ad trappen”. I både vuggestue og børnehave har barnet en primærpædagog, som har den nære kontakt til forældrene. Det er også her fra, forældrene får information om dagens gang via Aula.

I Det Gule Hus veksler vi mellem forskellige temaer, som er udvalgt i forhold til læreplanen. Vi tilrettelægger indholdet sammen med kollegerne og den fælles overskrift i hele huset giver god inspiration og nysgerrighed på hinandens planer. Helt overordnet hedder temaerne kultur, natur og krop. De øvrige læreplanstemaer er underlagt disse. Vi tager udgangspunkt i børnenes udviklingstrin og tilrettelægger forløb på ca. 6 – 8 uger.

Børnenes hverdag veksler mellem vokseninitierede forløb; tider, hvor børnene sætter dagsordenen, og rutinesituationer, som en genkendelig hverdag er præget af. I alle situationer har vi fokus på alt det, barnet kan, så vi på bedste vis understøtter udviklingen frem mod nærmeste udviklingszone.

Under henholdsvis vuggestuen og børnehaven kan du læse mere detaljeret om hverdagens indhold.

Pædagogstuderende

Vi har pædagogstuderende i praktik et halvt år af gangen.

Den studerende har som opgave at bygge bro mellem vuggestue og børnehave og sørge for at børnene får en nænsom indkøring iblandt de store børn.

Den studerende bliver vejledt at pædagoger med praktikvejlederuddannelse.

Her er link til uddannelsesplanerne for henholdsvis 2. års studerende og 3. års studerende:

Plan 2. år

Plan 3. år

Den studerendes plan for 2. praktik_1.pdf

Shape Created with Sketch.

Den studerendes plan for 3. praktik_1.pdf

Shape Created with Sketch.